bilderurmittliv.blogg.se

Pictures from my life.

Löndön

Kategori: Allmänt

Så var det bokat och klart!
Syster förlorade vadet och fick betala resan till London!
Väl där ska vi hälsa på våran kusin och hennes familj som bor just nu och såklart shoppa!

Saknade bara levande ljus

Kategori: Allmänt

Kvällen har varit den mysigaste på år ♡
Tack för att du får mig att bli en bättre version av mig själv när jag är med dig!

Lager på lager

Kategori: Allmänt

Så många lager människor går runt och bär på, olika skal som du väljer att visa för olika människor. Vissa ser bara ytan och dömmer därifrån utan att ens ta reda på hur det ser ut inuti. Vissa dagar väljer vi att visa andra lager, för att spegla hur vi mår.
Riktiga vänner, dom kommer närmare det innersta skalet, känner en utan och innan så att bara en blick eller fråga från personen får dig att var helt blottad och utelämnad.

Igår hade vi kul iaf!

Berättade igår!

Kategori: Allmänt

Helgen har varit fabolus, hängde med mina akademiker i lördags och hade pyjamas partaj med tårta, massa skvaller och uppdateringar på livet och god middag i form av falafel, olika såser i pita bröd

Sen på söndagen åts det stor brunch innan det var dags för GLASSFESTIVALEN

Avslutningsvis så blev det film hos Mario i hans nya lya, bra när ens vänner flyttar till rätt sida stan!

Idag har det oxå varit helg för mig, måndag = alltid ledig! Imorgon är det tbx till jobbet och verkligheten, jag ser framemot det!

#rockasockorna

Kategori: Allmänt

Alla är olika, det är det som är så fantastiskt!
Alla mina vänner där ute, ni ska veta en sak:

Jag älskar dig för den personen du är, så försök inte att vara någon annan eller ändra på dig själv. Anledningen till att du är min vän är för att du är precis som du är, UNIK! Det finns ingen annan som du i den här världen!

Allt löser sig

Kategori: Allmänt

Sitter nu på flygplatsen, redo att åka till Dar es salam!
Hade tydligen inte betalat för att checka in en väska (som på Ryanair, att det kostar extra att ta checka in en väska) och jag hade 82 kwasha på mig, men det kostade 210. Så det var bara att gå till bankomaten och ta ut pengar, TRODDE JAG! Jag får inte ut några pengar ur bankomaten och efter 3 försök ger jag upp. Hittar en kvinna som jobbar på flygplatsen, förklarar situationen för henne och hon följer med mig till incheckningsdisken och börjar prata med hon som sitter där och säger efter en minut till mig: du behöver inte betala.
Gissa vilken lättnad jag kände, för ett tag stod jag och höll på att panika men efter förra gångens händelse med pengar som blivit dragna från kontot men ingen flygbiljett så har jag lärt mig att allt löser sig. Det finns så mycket snälla människor i den här världen som vill hjälpa till när du behöver det som mest!

Nu: en toast till frukost innan avfärd!

Victoriafallen

Kategori: Allmänt

I måndags var det äntligen dax!
Den största anledningen att jag åkte till Zambia: se Victoriafallen!

Jag hade sällskap av 4 härliga personer som jag träffat på hostlet jag bodde på. Så vi bestämde oss för att ha sällskap!

Jislin, (nere till vänster) skön kille från Frankrike som oxå älskar glass lika mycket som jag!

Malo (nere till höger) som oxå är från Frankrike. Han skulle kunna bli nästa mr bean, herregud vad många gånger vi skrattade åt honom när han på något sätt alltid lyckades glömma något eller utsätta sig själv för faror för att han inte tänkte innan han gjorde något!

Lois (uppe längst till vänster) är från Venezuela men har även portugisiskt medborgarskap då hans föräldrar är därifrån.

Och så Joanna (brevid mig) som är från Stockholm! Hon reser runt lite innan hon ska skriva sin master (skriver man en master eller är det det som är A,B eller C uppsats?)

Så vi var det perfekta gänget! Så sköna människor att dela denna upplevelsen med :D

Så himla mäktigt att vara där och se det med egna ögon! Jag har inte insett hur brett fallet är förens jag var där, herregud det år helt enormt!!! Ser man till höjden och bredden så är det världens största vattenfall!

Eftersom det är regnsäsong här så är Devils pool (googla om du inte vet vad det är) avstängd för att det är för kraftiga strömmar. Men det gjorde inget för vi gick ner på en stig till Zambezi river som börjar där fallet kommer ner. Där hittade vi ett litet fall där vi kunde gå och sätta oss i vattnet och så njöt vi av att vi hade hittat våran egen devils pool, som dessutom var helt gratis!

Internationella kvinnodagen

Kategori: Allmänt

Så var det dags igen, backpacker livet är inte alltid så glamoröst som folk tror. Och att ständigt vara påväg mot nästa resmål kan vara frustrerande!
Igår satte jag mig iaf på bussen som skulle ta mig från Lusaka till Livingstone. Bland det första som händer är att en (enligt mig) galen pastor kommer ombord och börjar skrika ut sin predikan så att hela bussen ska höra, och han står och skriker ut bibelcitat och predikar i över 30 min!
Smygfoto

Att jag har hörseln kvar är ett under! Och sen är det som med allt i Afrika, pengar, allt handlar om pengar så han vill såklart ha betalt av alla passagerare för att han har skänkt guds välsignelse över oss. Där gick min gräns, jag bad honom inte komma och stå och skrika i 30 min!

Halva resan hade jag sällskap av en mor och hennes son, nyss fyllda 1 år. Mycket trevligare än den galna pastorn!

Så efter 8 h var jag framme! Idag har jag slappat framför poolen, lagat mat för första gången sen jag lämnade Sverige!

När jag skulle gå till bankomaten för att ta ut pengar hör jag trummor och trumpetande, så jag stannar upp och inser att det kommer en stor match gåendes på gatan! Flera tusentals personer som är ute och går för att visa sitt stöd till internationella kvinnodagen!

Sophie and Faith

Sophie

Faith

Två tjejer jag träffade på tåget, Sophie och Faith. Sköna brudar, gjorde resan lite roligare fram till gränsen där dom gick av!

Idag åker jag vidare till Livingstone! 6h på buss väntar...
Har iaf laddat mobilen så jag ska kunna lyssna på Spotify :)

Tazara

Kategori: Allmänt

I tisdags kl 16 rullade tåget iväg från Dar es salam, bara en timme senare än avgångstid.
På tåget så rullar allt på som det ska nästan hela vägen till gränsen. Men där tar det stopp i Mbeya, vi måste vänta på passerande tåg och blir ståendes i 2.5 h.

Ironisk bild, var inte alls såhär glad när vi stannade!

Sen kommer vi till gränsen vid Tumduma, pass och visum kontroll på den Tanzanska sidan och sedan samma sak på den Zambiska sidan, har ingen aning om hur länge vi stod där för jag gick och la mig efter att ha fått mitt visum stämplat.
Tufftuff

Fint landskap

Solnedgång

Frukost utsikt

Njuter av livet

Rolig sak som hände när vi visade visum på Zambiska sidan så satt vi i restaurang vagnen och efter att tag när jag kollar bort mot min vagn så ser jag att det är tomt, vagnarna är borta!! Jag får panik eftersom all min packning var i min kupé och trodde att den hade åkt iväg! Andrew (en kille jag lärt känna på tåget) drabbades av samma panik, vi kollade på varandra och började asgarva! Vad är väl livet utan lite action? Personalen i restaurangvagnen såg och hörde våran chock så dem förklarade att det skulle kopplas på fler sovvagnar och att dem snart skulle komma tillbaka med våran vagn!

Såhär såg det ut när vi kollade efter våran vagn!

Idag har jag njutit av att vara framme och ligga framför poolen! Imorgon åker jag vidare till Livingstone! "Bara" 6 timmar på buss...

Stone Town

Kategori: Allmänt

Så var det dags att bege sig vidare, efter 4 fullspäckade dagar på Zanzibar så åker jag nu mot Dar es Salam.

Gårdagens middag intogs på matmarknaden i Sone Town.

Där kommer jag vara i 2 nätter för att köpa biljett till Tazara tåget som ska ta mig till Zambia!

Igår gick vi runt på guide tur med världens bästa guide, har aldrig mött trevligare guide med mycket humor, vilket behövs när han ska berätta historien om slav handeln som har pågått här på Zanzibar!

I det här rummet förvarades mellan 50-70 kvinnliga slavar och deras barn, rummet var inte mer än 20 kvadratmeter och ca 1.50 i takhöjd!

Minnesmonumentet av slavhandeln är gjort av en svensk konstnär!