bilderurmittliv.blogg.se

Pictures from my life.

Wasa knäckebröd

Kategori: Allmänt

Efter en lång resa kom vi fram till South coast backpackers igår kväll. Så fort vi checkat in så tog vi ett dopp i poolen pga all svett man samlar på sig undet en dag. Till middag lyxade vi till det med lasagne och stoney tangawezi!
Ni vet den här känslan av att vara trött även fast man inte har gjort något, den känslan infann sig igår så vid 22.30 blev det sängen för min del. Vaknade imorse av att Lena väckte mig och tyckte vi skulle åka till Nakumat och köpa mat för resten av våran vistelse, då var kl 10.30 så jag kände att det var lika bra att släpa sig upp ur sängen och köpa frukost.
Det visade sig vara det bästa beslutet jag tagit på länge för i affären så hittade jag Wasa knäckebröd!!

Så nu när vi ätit frukost är kl 13.30 och det är dags att se det vi faktiskt åkte hit för, stranden!!

Mambo, poa

Kategori: Allmänt

Har tagit mig till sydkusten med Lena. Våran plan var att åka hit och spendera en natt här på ett hostel för backpackers men nu när vi kom hit och fick se hur fint det är så lutqr det mot att det blir 2 nätter här! :)
För att komma hit så åkte vi matatu till Mombasa, därifrån fick vi ta tuktuk till färjan, åka färja, gå på nästa matatu för att avsluta det hela med en 10 minuters tripp med tuktuk! Så det tog sin lilla tid, särskillt med tanke på kaostrafiken som är när man närmar sig Mombasa men nu är vi äntligen framme! :)

såhär ser det ut i en matatu, en minibuss för 14 personer. Fast oftast är antalet passagerare närmare 20...

Volleyboll

Kategori: Allmänt

Idag har jag träningsverk, något jag inte haft sen jag åkte hemifrån. Det är inte så lockande att ta en löptur när det är 32 °C i skuggan och 40 °C i solen!
Igår spelade jag volleyboll 1 timme i sand och utöver det så blev det lite styrka. Så idag mår min kropp bra, i helgen lär det bli fotbollsspelande (jag som inte kan spela fotboll för 5 öre)

bajs blogh

Kategori: Allmänt

Hatar förövrigt när jag skrivit ett långt inlägg på mobilen och så kan den inte konekta med bloggs server så allt man skrivit försvinner.
Det hände med föregående inlägg och då orkar jag inte skriva allt igen så det blir bara en kort sammanfattning.

Mkrotioni

Kategori: Allmänt

I lördags shoppade jag och Lena på en marknad som är precis utanför stan, jag fyndade 2 tröjor för 5 kr styck och ett par vita converse för 12 kr, mer än nöjd tjej!

Sena nätter, långa dar

Anna fyllde 20 i fredags och det firades såklart! 3 rätters middag, dans, lekar och nattbad i både swimmingpool och havet :)
Jag gillar att människor här är så öppna och det är lätt att lära känna folk som är här, tyvärr så är dock dom flesta jag lär känna bara här en kortare period. Så är även fallet med mina italienska vänner, på lördag morgon åker dom tbx till Versaie :(

Jag och Lena planerar att åka till sydkusten för 2-3 dagars äventyr. Nu försöker vi ta reda på vad som finns att se och göra så vi inte åker dit i onödan.

Hör av er!

Kategori: Allmänt

Här är min adress som jag har under hela min vistelse i Kenya.
Den som vill får jätte gärna skriva ett brev eller kort till mig. För drygt en vecka sen fick jag ett kort av mitt fadderbarn som är 1.5 år, lyckan som uppstår är oändlig! Några av er har fått ett brev eller två, andra inte. Men jag kan lova att om ni skriver så kommer ni få ett svar :) För jag gillar att skriva brev när jag inte har något att göra.

jambo

Kategori: Allmänt

Många verkar undra vad jag gör på dagarna. Det varierat från dag till dag men oftast vaknar jag runt 9-9.30 varje morgon och intar då min frukost.
På fm chillar jag mest, tar en promenad till stranden, staden, läser en bok, skriver brev eller något annat slappt. Vi (all personal) äter lunch vid 12.30, barnen äter i skolan.
Efter lunch hjäkper jag till med lite olika saker här" hemma" på barnhemmet som att tvätta, städa, handla, laga något som är trasigt, gör även lite pappersarbete etc.
15.10 går jag tiln kibdergarden vatje dag för att hämta Maureen, Flori och Brenda, när vi äntligen kommer hem så hjälper jag dom med deras läxor (helt sjukt att dom har läxor, dom är 4 och 6 år!!) Hänger med dom andra barnen som är hemma från skolan, vilket år dom som går i klass 1 och 3. Vid 17.30 kommer klass 4,5 och 6 hem!! Och varje dag kl 18.00 står middagen på bordet :)
Efter middagen så sjunger allihopa för att sedan be tillsammans. På kvällarna ser jag och mammorna som jobbar till att dom yngsta somnar och hjälper dom äldre ifall dom behöver något som tvål, nya böcker, ett spel eller så. Slutar oftast runt kl 20 och då tittar jag på en serie eller någon film för att sedan gå och lägga mig kl 22 för att sova 11 timmar!

Alex, jag tänker pa dig!

Kategori: Allmänt

Min familj har bokat resa sa dom kommer och hälsar pa mig i december, sa vi kan fira jul tsm!
Efter 2 manader här sa saknar jag dom, det är en sadan trygghet att veta att dom alltid finns där, pa samma ställe när jag har kommit hem fran skola eller jobb. Veta att vi alltid gör vissa saker, som att första helgen i september sa aker vi till Kolbäck, när det är jul sa aker vi till mormor, när sommaren kommer sa gar vi till stendal när pappa kommer hem fran jobbet, när vi lyckas samla hela familjen till fredags middag sa blir det alltid tacos eller hallomi pastagratang. Sma saker som gör att jag gillar att vara hemma (svart att tro eftersom jag nästan aldrig är hemma om man fragar min föräldrar!)

Men min familj är inte ensam om att ha bokat resa hit, det har även Erika!! Sa hon kommer lagom till nyar och stannar tills den 14 januari, sa kul att en vän faktiskt kommer hit och inte bara min familj! Erika, du komemr ha en bra guide (iform av mig) som kan ta dig genom hela Kenyas kustremsa och framförallt genom det lokala afrika med alla sma affärer längs med gatorna :)